Mongolia 2010

W dniach 13.07 – 05.08. 2010 roku miała miejsce wyprawa poszukiwawcza do Mongolii, której celem było wykonanie prac geologicznych na pustyni Gobi. W skład wyprawy weszli studenci AGH w Krakowie: Ireneusz Królewicz, Arkadiusz Piotrowski, Jakub Tomczyk, Władysław Zygo.

Po przyjeździe do Ułan Bator mieliśmy 2 dni wolnego na zwiedzanie stolicy.

Wyprawa na pustynię Gobi rozpoczęła się 16 lipca. Udaliśmy się w rejon miejscowości Bayanleg. Po drodze zjedliśmy tradycyjny obiad w jurcie – mongolskim domu.

17 lipca dotarliśmy w miejsce pierwszego obozu – do wąwozu „GPZ”.

Przebywaliśmy tam 6 dni, po tym czasie przenieśliśmy się na zachód, w pobliże miejscowości Bayangovi. Tam na wędrówkach po Gobi spędziliśmy 3 dni. Pierwszego dnia przywitały nas idące do wodopoju konie.

Po 3 dniach przenieśliśmy się w trzeci rejon (ok. 20 km na zachód od Bayangovi). Obóz był położony na wysokości ok. 1500 m n.p.m.. Tam przebywaliśmy 4 dni i tam Gobi nas zaskoczyła, praktycznie każdego wieczora zsyłała nam burzę, a krajobraz, który tu spotkaliśmy, przypominał bardziej krajobraz księżycowy niż pustynny.

31 lipca zwinęliśmy obozowisko i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Ułan Bator. Nasza trasa prowadziła przez Arvaikher. Przejechaliśmy m.in. przez przełęcz na wysokości prawie 2400m.n.p.m. ,a w dolinie widzieliśmy Ninja (osoby, które na dziko poszukują złota).

2 sierpnia dotarliśmy do Karakorum, dawnej stolicy Mongolii. Przed wjazdem do miasta przywitało nas Owo ze ścianami, na których przedstawiona jest historia państwa mongolskiego. Jeszcze tego samego dnia wróciliśmy do Ułan Bator, gdzie mieliśmy dwa dni na dalsze zwiedzanie.

5 sierpnia o 18.40, czasu miejscowego, wylądowaliśmy w Warszawie, gdzie zakończyła się nasza niezapomniana wyprawa po Mongolii. Poza zwiedzaniem kraju zapoznaliśmy się też z mongolską kuchnia oraz tamtejszym stylem życia, które znacznie odbiegają od naszych standardów.